Loading

  • Contents
  • Images
  • Styles
  • Scripts

There are a few things to consider before choosing your organization’s domain.

Many of us who are doing business online have designed a website for our organization, and many of us may be thinking of getting a website ready. A website is undoubtedly very important for online business, but it is also important to keep in mind when you need the website. Many people invest a lot of money in building a website at the beginning of the business, which is not a wise thing at all. First of all, knowing the basics of your business and the details of online, then these will be the wise thing to do. Even then, if you are very interested, you can register your organization’s domain. Again there are many who want to start working by designing a website very cheaply, it does not get good results but rather wastes some time and has to gain a bitter experience. So I would suggest not investing too much in designing a website in the first place.

Now when it comes to domains, since the annual charge for a domain is a little more or less Rs 1,000, you can register a domain for your own organization. Another thing is that after moving your business forward, if it is seen that the domain of your business name has been registered by someone else, many people regret it and run away with the domain of the nearest name. So if you want, you can buy a domain in the name of your business in the beginning. You can also use the emails opened under your domain in different places.

Here are some things to keep in mind when registering your domain name –

  1. Make your domain as small as possible.
  2. Trying not to create additional complications with the spelling of the name.
  3. Do not use dashes (-) in the domain.
  4. Be sure to select the .com extension (.COM).
  5. Before buying a domain for the first year at a very low price, find out the renewal fee for the next year scheduled by the site or organization from which you are going to buy the domain.
  6. Find out from those from whom you will buy the domain whether it is possible to transfer the domain later.
  7. Domain control panel access and what are the benefits?

আমরা যারা অনলাইনে বিজনেস করছি তাদের অনেকেই নিজের প্রতিষ্ঠানের জন্য ওয়েবসাইট ডিজাইন করিয়ে নিয়েছি, আবার অনেকে হয়তো চিন্তা করছি ওয়েবসাইট রেডি করে নেওয়ার। অনলাইনে বিজনেসের জন্য একটি ওয়েবসাইট নিঃসন্দেহে খুবই গুরুত্বপূর্ণ বিষয়, কিন্তু পাশাপাশি এও খেয়াল রাখা প্রয়োজন ওয়েবসাইটটি কখন আপনার দরকার। অনেকেই বিজনেস এর শুরুতেই ওয়েবসাইট বানানোর পেছনে বেশ কিছু টাকা ইনভেস্ট করে ফেলেন যা মোটেও বুদ্ধিমানের কাজ নয়। আগে অবশ্যই আপনার বিজনেস এর বেসিক এবং অনলাইনের খুঁটিনাটি জেনে বুঝে তারপর এগুলো বুদ্ধিমানের কাজ হবে। তারপরও খুব বেশি আগ্রহ পোষণ করলে চাইলে আপনার প্রতিষ্ঠান ডোমেইন রেজিস্টার করে রাখতে পারেন। আবার অনেকে আছেন যারা খুব সস্তায় একটি ওয়েবসাইট ডিজাইন করে কাজ শুরু করতে চান, এতে ভালো ফল পাওয়া যায় না বরং কিছুটা সময় নষ্ট হয় এবং তিক্ত অভিজ্ঞতা অর্জন করতে হয়। তাই আমি সাজেস্ট করব প্রথম অবস্থায় ওয়েবসাইট ডিজাইন করার পেছনে বেশি ইনভেস্ট না করা।

এখন আসে ডোমেইন প্রসঙ্গে, যেহেতু ডোমেইনের বাৎসরিক চার্জ ১,০০০ টাকার কিছু কম বা বেশি তাই নিজের প্রতিষ্ঠান জন্য একটা ডোমেইন রেজিস্টার করে রাখা যেতেই পারে। তাছাড়া আরেকটি ব্যাপার হচ্ছে, আপনার বিজনেস বেশ কিছু এগিয়ে নেয়ার পর যদি দেখা যায় আপনার বিজনেস এর নামের ডোমেইনটি অন্যকেও রেজিস্টার করে রেখেছেন সে ক্ষেত্রে অনেকে আফসোস করেন এবং পেরে না পেরে কাছাকাছি নামের ডোমেইন নিয়ে সাইড চালান। তাই আপনি চাইলে প্রথম দিকেই আপনার বিজনেস এর নামে একটি ডোমেইন কিনে রাখতে পারেন। পাশাপাশি বিভিন্ন জায়গায় আপনার ডোমেইন এর আন্ডারে ওপেন করা ইমেইল গুলো ব্যবহার করতে পারেন।

আপনার ডোমেইন নেম রেজিস্টার করার সময় কিছু বিষয় মাথায় রাখলে ভালো হয় -

  • আপনার ডোমেইন যতটুকু সম্ভব ছোট হওয়া।
  • নামের বানান নিয়ে যাতে বাড়তি জটিলতা সৃষ্টি না হয় সেই চেষ্টা করা।
  • ডোমেইনে মাঝে ড্যাস (-) পারতপক্ষে ব্যবহার না করা।
  • অবশ্যই ডটকম (.COM) এক্সটেনশন নির্বাচন করা।
  • খুব কম দামে প্রথম বছর ডোমেইন কেনার আগে, যে সাইট বা প্রতিষ্ঠান থেকে ডোমেইন কিনতে যাচ্ছেন তাদের নির্ধারিত পরবর্তী বছরগুলোর রিনিউয়াল ফি জেনে নেয়া।
  • যাদের কাছ থেকে ডোমেইন পারচেজ করবেন তাদের কাছ থেকে জেনে নিবেন পরবর্তীতে ডোমেইন ট্রান্সফার করে নিতে চাইলে তা সম্ভব কিনা?
  • ডোমেইনের কন্ট্রোল প্যানেলের এক্সেস ও তার সাথে কি কি সুযোগ সুবিধা থাকবে?